Dag van de doop ALP Sweeper

25 januari 2017 - Niigata, Japan

Goedemorgen, vandaag de dag van de doop van het schip. Gisteren hebben we het programma gehad voor vandaag, maar het blijft spannend wat ons allemaal te wachten staat. Allemaal vroeg opgestaan om ons netjes aan te kleden (opa en Arjen in pak, oma ook een broekpak en de meiden en ik onze mooie jurken) en om 8 uur bij het ontbijt te zijn. Na het ontbijt de koffers van de kamer halen en 9 uur verzamelen in de lobby. Daar kennis gemaakt met andere genodigden, die er vandaag ook bij zijn. Om 9.15 uur de bus in om met het gezelschap naar de werf, NSR Shipyard, te gaan. Kort ritje met de bus naar de werf, daar al heel hartelijk en statig ontvangen. In de Meeting Room plaatsgenomen, even tijd voor koffie of thee. Daarna begonnen de presentaties van de werf en van ALP over de nieuwbouw van het schip, met diverse video's. Na dit officiële gedeelte moest Nadine gaan oefenen om met de bijl het touwtje door te hakken. Ging gelukkig goed en ze had het snel door. Toen was het tijd om voor half 11 met elkaar in de bus naar het schip te gaan, waar de rode loper klaar lag. Allemaal verzamelen op het podium en je plekje opzoeken waar je moest staan. Als laatste kwam Nadine, the Godmother, aan. De officiële ceremonie kon beginnen... Als eerste kreeg Nadine een heel mooi boeket aangeboden en werd de naam onthult. Hierna volgden de volksliederen eerst van Nederland, daarna van Japan. Nu was het de beurt aan Nadine om haar tekst voor de Name Giving uit te spreken. Ging vlekkeloos, ook de Japanse tekst!! En dan nu het touw doorhakken...1 klap en ja hoor het touw vloog los en de fles klapte tegen het schip. Als laatste een dankwoord door de Master of Ceremony. We konden elkaar, met een brok in de keel en beetje vochtige ogen, feliciteren! Vooral trots op Arjen, Leo, Paul (ALP)!! Nu tijd voor de officiële foto, het staatsieportret. Na de fotosessie mogen we het schip, de ALP SWEEPER, gaan bezichtigen. Wat een schip, zo groot, zo geweldig. Na rond tour over het schip verzamelen we allemaal nog even op het kantoor om te plassen en nog wat koffie te drinken. 12 uur staat de bus weer klaar om te vertrekken naar het restaurant The Garden House Ikarashi, waar we een geweldige lunch krijgen. Het restaurant was in een prachtige omgeving en helemaal omdat de tuin onder een dik pak sneeuw lag. De lunch was heel bijzonder, bij een aantal gerechten dacht je echt: kan ik dit eten?? Maar goed van alles wat proberen en meestal smaakte het best goed. Het is alleen vreemd voor ons. Na de lunch nog wat foto's van de tuin maken en dan de bus weer in. We gaan nu op weg naar de Northern Culture Museum. Daar een rondleiding over the Farm gehad, was ook weer met een mooie tuin. Na dit bezoek met de bus nu naar een sake brouwerij. Bij Ichishima Sake Brewery ook weer een rondleiding en uitleg over het maken van sake. Daarna kon je natuurlijk even proeven van de sake en evt. flessen kopen. Nu was het tijd om naar het mooie hotel te gaan, Kahou Hot Spring Inn. Ongeveer daar om 17.00 uur aangekomen met de bus. Het gezelschap werd natuurlijk op Japanse manier welkom geheten, dus veel buigen en veel vriendelijke woorden. De enveloppen voor de kamers (we zaten op de 9e verdieping) werden uitgedeeld en de mannen konden naar de kamers. De vrouwen gingen eerst met een dame mee om onze kimono's voor de avond uit te zoeken. Dat is best lastig, maar we hadden alle 4 een mooie creatie, compleet met strik uitgezocht. Wij konden ook naar onze kamers. Wat geweldig... echt in traditionele Japanse stijl. Dus er stond nog geen bed, maar een lage tafel met kussens op de grond, halletje waar je je schoenen uitdoet en je slippers aantrekt, mooie badkamer en prachtig uitzicht door grote ramen naar de bergen. Arjen zat al als een Japanse Keizer aan de tafel op de grond. Gelijk kwam er een dame om te helpen mijn Kimono (Yukata) aan te trekken. Dat zit wel heel apart, de band om je buik wordt best strak aangetrokken, maar goed ik begin me al te voelen als een Japanse dame :-) . Ondertussen was oma ook aangekleed in haar Yukata, alleen de meiden nog niet. Die waren later aan de beurt. Ik daar ook maar weer naar toe gegaan om mijn Yukata opnieuw aan te trekken en dan nu zonder mijn jurk eronder (ik kreeg het spaans benauwd!). Allemaal in de kamer van de meiden (opnieuw) aangekleed, zodat we er nu echt klaar voor zijn. Er is uiteindelijk weinig tijd meer over, 19.00 uur moeten we naar de zaal waar het feest zal zijn. In de feestzaal op de 2e verdieping zit iedereen al klaar in een grote U-vorm van tafels, met daarop al een gedeelte van het menu. De tafel is gedekt als een schilderij, zo mooi!. Natuurlijk eerst een foto met alle dames in hun Yukata. Dan gaan we aan tafel en start het feest met eerst wat toespraken. Dan wordt Nadine een aantal keren naar voren geroepen en krijgt zij cadeaus, omdat zij de Godmother is. Ze krijgt o.a. de bijl waarmee ze het schip heeft gedoopt en het restant van de fles die tegen het schip is aangeslagen. Nadine moet ook haar speech voordragen (in het Engels met een paar Japanse woordjes), ging heel goed. Tussendoor wordt er gegeten en komen er optredens van Japanse danseressen en Trommelaars. Er werden ook een aantal mensen naar voren geroepen om mee te trommelen, o.a. Arjen, opa, Nadine en ik waren de pineut. Maar was heel leuk om te doen.Het openen van het sake vat is ook weer een heel ritueel, waarna we allemaal uit een houten bakje de sake drinken en toasten op de doop. Van ALP krijgt Nadine een cheque met een mooi bedrag dat zij aan zelf uitgekozen goed doel mag schenken, dit is Edukans geworden! Na de nodige toespraken, dankwoorden, heerlijk eten en drinken, optredens en Japanse gebruiken was het feest om even na negenen afgelopen. Je had nu de mogelijkheid om naar de karaokebar of hot spring of naar je kamer te gaan. Arjen ging met een aantal mannen naar de karaokebar. Ik ben met de meiden en oma naar de hot-spring gegaan. Opa ging ook maar moest wel naar de mannenafdeling. Wat geweldig was dit... een natuurbron met heel warm water (stonk wel naar de zwavel) buiten in de sneeuw. Binnen waren er ook baden en een sauna en allemaal douches met allerlei producten die je zo kon gebruiken. Tijdje vertoeft in de baden en daarna bij de douches. Na afloop kon je aan kaptafels jezelf weer opdoffen, haar föhnen en ook weer allerlei crèmes opsmeren. Dit was goddelijk! Over elven helemaal rozig naar onze kamers om onze nacht door te brengen op Japanse bedden, (opa en oma hadden wel een hoog bed!) dus matjes op de grond! Wat een bijzondere dag is dit geweest!!! Slaap lekker allemaal...