Eerste dag Kyoto

21 januari 2017 - Kyoto, Japan

Goedemorgen, beetje last van tijdverschil (8 uur later), dus nu klaar wakker om 3 uur. Wel lekker geslapen. Dan maar schrijven aan het reisverslag. Iedereen is vroeg wakker geworden na een lange reis. Last van een jetleg! Dus dan ook maar lekker vroeg ontbijten, half 8. In het hotel naar de ontbijtzaal gegaan, daar kregen we de keuze uit een westers of Japans ontbijt. Allemaal gekozen voor het westers ontbijt, lekker met een gebakken ei, yoghurt, fruit enz. Na het ontbijt spullen van de kamer halen om vandaag Kyoto te verkennen. Meiden hadden iets langer nodig, dus wij met z'n vieren de straat bij het hotel overgestoken naar het park met het Keizerlijk paleis. Prachtig park, stukje doorgelopen en daarna de meiden ophalen bij het hotel. Nu kunnen we naar de metro. Station zit vlakbij het hotel. Kaartjes kopen en met de metro naar het trein station. Daar weer kaartjes kopen om naar Fushimi Inari-taisha te gaan. Hele belevenis om al zo te reizen met de trein door Kyoto. Bij het heiligdom aangekomen daar rond gaan lopen langs de tempels en door de "rode poorten" (torii). Dit is een van de vele heiligdommen voor Inari, de god van de rijst en sake. De doorgang van een paar honderd torii die leidt naar het heiligdom werd geschonken door zakenlieden. Flinke wandeling die een stuk de berg opgaat met trappen. Halverwege opa afgehaakt en een stuk verder wij ook, het was te ver om helemaal naar boven te gaan. Het is er prachtig, en dus al heel veel foto´s gemaakt. Terug gelopen naar beneden en langs de souvenirs winkeltjes en vele eettentjes met allemaal onbekend voedsel. Ziet er geweldig uit. Bij een koffietentje om half 1 bakkie koffie genomen met taart en tosti's. Daar het plan gemaakt om naar de wijk Gion te gaan. We konden daar weer op de trein stappen naar het Gion station. Daar bij de tourist information een plattegrond gehaald en de zeer vriendelijke mevrouw tekende waar we naar toe moesten gaan. Dus daar gaan we weer lopen door de straten. Toch weer beetje lastig te vinden, dus onderweg weer vragen aan de politieagent waar we heen moesten voor het oude straatje in Gion. Door een een weer heel mooi park gelopen (met weer tempels) kwamen we in het straatje, heel druk. De agenten voeren daar weer een hele show op (in onze ogen) als er een auto door de straat komt. Lopen hier veel Japanners in traditionele kleding, mooi om te zien. Vanuit de straat nu richting het Yasakaheiligdom. Langs vele heilige rituelen lopen en uiteindelijk komen we op een plek waar we ruimte moeten maken. Er komt een bruiloftsstoet voorbij, geweldig om dit van dichtbij te zien. Wat een tradities!! Tijdje bij staan kijken en toen richting het park gelopen. Daar even rustig op een steen gezeten en genieten van de omgeving. Met een man die mooie muziek maakt, kinderen die spelen met de duiven en mensen die langs lopen en foto's maken. Bij het park was een theehuis daar maar even naar binnen voor iets te eten en drinken.Inmiddels was het een uurtje of vier en we wilden nog wel naar de Kiomizu-dera tempel, dus weer door de straten lopen. Opeens kwamen daar 2 Geisha's aan (zullen waarschijnlijk Maiko, leerling, zijn geweest). Gelukkig had in mijn camera in de aanslag, en heb ze wel op de foto gekregen, geweldig!! Het bleek toch wel ver lopen zijn, dus maar 2 taxi's aangehouden om naar de tempel te gaan. Daar elkaar weer teruggevonden in de mensenmassa. En door de drukke straat naar de tempel met pagode gelopen, was weer een hele wandeling omhoog. Maar vanuit hier een prachtig uitzicht over Kyoto met een ondergaande zon. Nu moeten we ook het stuk weer naar beneden lopen, want we zijn inmiddels toch wel weer hoog in het Higashiyamagebergte waar de tempel ligt. Beneden terug door het drukke straatje gelopen. Iedereen krijgt nu wel beetje trek,dus gaan kijken waar we gaan eten. Is altijd wel weer lastig zo'n eerste avond in het onbekende Kyoto. Uiteindelijk een taxi genomen naar een Koreaans restaurant, wat Arjen op internet had opgezocht. Toen we met z'n zessen voor de deur stonden was er geen plek, pas om half 9 begrepen we uiteindelijk van de vrouw die amper Engels sprak. In de buurt nog rondgekeken, maar niets. We kwamen nog wel per toeval op Nishikimarkt, maar het eten wat daar lag was te onbekend! De vermoeidheid begon nu wel bij iedereen op te spelen, dus hebben we besloten om een taxi terug naar het hotel te nemen. In het hotel hadden ze een heerlijk menu op de kaart staan, dus uiteindelijk daar gaan eten. Na het eten was het alleen maar met de lift naar onze kamers en lagen we allemaal uitgeteld van deze bijzondere dag vroeg op bed!

1. Dinie Baarendse:
    22 januari 2017
    Super zeg!!!! Geweldig om dit met elkaar te doen!